czwartek, 23 lipca 2015

Kiedy założyć aparat ortodontyczny dziecku?


Aparat ortodontyczny pozwala ukształtować prawidłowy zgryz, przez co zęby stają się proste, a uśmiech ładniejszy. Zastosowanie aparatu to także łatwiejsze dbanie o czystość jamy ustnej oraz skuteczne zapobieganie próchnicy i paradontozie. Szczególnie dzieciom zaleca się już od najmłodszych lat noszenie aparatów korekcyjnych. 

Kiedy założyć aparat ortodontyczny?

Oczywiście, im wcześniej zaczniemy korygować wadę zgryzu u...
dziecka, tym lepiej. Ortodonta dziecięcy przypomina, że wraz z dorastaniem młodego człowieka zmienia się stopniowo u niego kształt szczęki i żuchwy, a zamiana zębów mlecznych na stałe może trwać nawet kilka lat. Pierwszej oceny zgryzu u dziecka dokonuje zazwyczaj lekarz pediatra, gdy maluch ma ok. 2 lata i pełne uzębienie mleczne.

Trudno dokładnie wyznaczyć dogodny czas wizyty dziecka u ortodonty. Wszystko zależy od stanu uzębienia oraz zgryzu małego pacjenta. Optymalny termin takiej wizyty powinien przypadać na moment, gdy dziecku zaczynają wyżynać się pierwsze zęby stałe, czyli ok. 6-go roku życia. Wówczas ortodonta dziecięcy oceni stan ukształtowania szczęki oraz zębów młodego pacjenta.

Najczęściej dzieciom w przedziale wiekowym pomiędzy 4 a 12 rokiem życia zaleca się noszenie aparatów ortodontycznych zdejmowanych, które powinny być zakładane co najmniej na cztery godziny dziennie, a także na noc. Aparaty stałe zaleca się w razie konieczności dopiero wtedy, gdy dziecko ma już wykształcone wszystkie zęby stałe.

Postępowanie po zdjęciu aparatu stałego

Po zdjęciu aparatu stałego przeprowadzane jest dokładne oczyszczanie zębów z kleju oraz ich polerowanie. Wskazane jest także przeprowadzenie kompleksowej fluoryzacji uzębienia u młodego pacjenta. Aparat stały pozwala w ciągu kilku lat naprostować zęby, jednak bez późniejszego zastosowania aparatu retencyjnego mogą one powrócić do swojej poprzedniej pozycji. Należy więc bezwzględnie przestrzegać wszystkich zaleceń lekarza ortodonty odnośnie fazy retencji.

Aparat retencyjny, czyli stabilizator, jest dobierany indywidualnie do każdego pacjenta, a czas noszenia stabilizatora zależy od postępów leczenia. Średnio faza retencji przebiega przez okres 2 lat, jednak w niektórych przypadkach może on się przedłużyć nawet od 5 do 10 lat. Pierwsza kontrola efektów leczenia odbywa się zazwyczaj po 6 tygodniach, a następnie po około 3 i 6 miesiącach po zakończeniu leczenia właściwego.

4 komentarze:

  1. A ja polecam www.centrum-stomatologii.pl – niezawodni specjaliści.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam niestety do Warszawy zbyt daleko, jednak chciałem zapytać który gabinet stomatologiczny we wrocławiu jest przez was polecany. Moje 6 letnie dziecko potrzebuje aparatu, im wcześniej tym lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przed założeniem aparatu miałam bardzo krzywe zęby, więc aparat był konieczny. W lipcu mija mi półtorej roku od kiedy założyłam aparat w klinice dentystycznej nClinic w Świdnicy. Co miesiąc porównuje sobie zdjęcia i efekty są niesamowite

    OdpowiedzUsuń
  4. To juz chyba sam stomatolog wie kiedy zakładac aparat ortodontyczny. Ja na szczęście nidy nie musiałam ale chodzę do jednego dentysty w https://www.dentystagdynia.pl/ wyleczyli mi tam sporo zebów kanałowo, jestem mega zadowolona.

    OdpowiedzUsuń